Handen på hjärtat

Att lära sig tycka om sushi

Kategori: Vardag, Ätbart

 
Det där med sushi har aldrig varit min grej. Jag har försökt några gånger, men resultatet har alltid blivit detsamma. Jag har mått illa och känt mig spyfärdig. Allra värst var det i början av mitt och Alex förhållande, när han ville visa mig att det finns bra sushi och tog mig till en riktigt bra sushirestaurang inne i stan. Det som gick fel var att han beställde in alla möjliga olika bitar, vilket inte var bra för min mage som aldrig hade testat sån sushi förut. Mådde vansinnigt illa efteråt.
 
Men jag har jobbat på det där med att börja tycka om sushi. Det har varit babysteps och jag har smakat någon rulle då och då av Alex. Och nu, sju och ett halvt år in i vårt förhållande, tycker jag faktiskt att california rolls är gott. Jag kan till och med känna mig sugen på det. Övriga bitar är jag inte förtjust i, men just de rullarna gillar jag. Vanliga rullar med sjögräset på utsidan går dock fortfarande bort.
 
Det går med andra ord att lära gamla hundar att sitta. Åtminstone någorlunda. Nu ska jag bara lära mig att dricka rödvin också.
 
 

KOMMENTARER:

  • Linnea säger:
    2017-08-06 | 22:24:59
    Bloggadress: http://tealovers.blogg.se/

    Ett tips, drick gen mai cha (ett japanskt te med rostat ris i) till! Det dämpar "rå fisk smaken" och förhöjer andra goda smaker. Det passar perfekt till sesamfröna i californian rolls tex.

    Vill man istället förhöja fisksmaken (tex om man har vegetarisk sushi) så ska man välja sencha istället.

    Testa så får du se att det blir tusen gånger godare :)

Kommentera inlägget här: