Handen på hjärtat

Handla billiga barnkläder

Kategori: I barngarderoben, Vardag

 
Sedan jag blev mamma har ett nytt intresse seglat upp på min horisont. Barnkläder. Jag köper, och köper, och köper, och köper. Varje gång jag går förbi ett Lindex eller KappAhl har jag smitit in och kommit ut med en påse. Beställer även en hel del på nätet, och blir lika glad varje gång det ligger ett paket i postfacket. Det finns så mycket fint som jag vill köpa till Max. En hel del saker som han behöver också, som overaller, regnkläder och överdragsbyxor. Men han kanske inte behöver två uppsättningar galonkläder, fodrade galonkläder, skaljacka och skalbyxa, andra överdragsbyxor, tre vinteroveraller (bra att ha extra...), två par gummistövlar, två par allvädersstövlar, två par gore tex- höstskor...
 
Jag försöker att hitta begagnat på Tradera och loppis, i synnerhet ytterkläder. Det är snordyrt att köpa sådant nytt, även om jag hittat vissa saker billigt och rabatterat. Ett annat ställe där man kan fynda är på klädbytardagar. Förra helgen var det två stycken som jag besökte.
 
500 meter från där vi bor anordnas det två gånger om året klädbytardagar under en hel helg. Den här gången passade jag även på att sälja lite saker. Man lämnade in det man ville sälja (uppmärkt med bokningsnummer och pris) under veckan, och på söndagen fick man hämta det man ville ha tillbaka om det inte blev sålt. Pengar (minus 25%, som tillfaller de som anordnade kalaset) kommer swishas över inom kort. Jag har ingen aning om hur det gick, men jag hämtade hem en del grejer och letade förgäves efter andra, så jag gissar att lite försvann i alla fall...
 
Den andra kädbytardagen var i min gamla grundskola. Åkte dit och köade en kvart innan det öppnade kl 10, och det var tur det för det tog inte lång tid innan kön ringlade sig lång på skolgården. När vi fick komma in blev det kaos. Det var bara att snabbt lokalisera var de intressanta storlekarna fanns, och sedan gå loss. Plocka på sig allt som verkade någorlunda intressant och efter överläggning med sig själv hänga tillbaka det man inte ville ha. Det var helt galet. Trångt och varmt. Och inte så mycket intressanta saker som jag hade hoppats på (ska inte ljuga, kom hem med en del men hade hoppats på bra vinteroveraller och skalkläder).
 
Men det är i alla fall ett bra tips om man vill handla barnkläder och allt annat som rör barn till lite billigare pris. De flesta plaggen jag köpte kostade mellan 10- 20 kronor styck. Har man klaustrofobi eller svårt för många människor på samma plats kan det kanske vara en bättre idé att fortsätta handla på nätet.
 
 
Kommentera inlägget här: