Handen på hjärtat

Midsommarafton

Kategori: Vardag

 
Så har ännu en Midsommarafton passerat. Jag blir väldigt nostalgisk när jag tänker på just Midsommar. När jag var liten firade vi alltid på mina farföräldrars lantställe utanför Enköping. Vi åkte till Härkeberga kaplansgård, där det fanns spelemän med dragspel och andra instrument, dans runt en vacker midsommarstång, ponnyridning och massa annat. Drömmen för ett barn.
 
I vuxen ålder har jag inte haft några direkta fasta traditioner. Vi firar på olika sätt varje år. Allt från knytis på Fjäderholmarna till en väns lantställe i Dalarna. Förra året var vi hemma hos vänner i Sollentuna, där vi åt gott och sedan gick och tittade på dansen runt en midsommarstång i närheten. I år skulle vi på vegansk grillfest hos en av Alex vänner. Trodde jag tills för två dagar sedan.
 
I onsdags visade det sig att den grillfesten är i morgon. Jag vet inte riktigt var kommunikationen gick fel, om det var när den kablades ut eller om det var Alex som missuppfattade. Men plötsligt stod vi utan plan. Det gjorde inte Alex något, men för mig var det en smärre katastrof, då jag verkligen ville fira på något sätt. Imorse bestämde vi därför med Alex bror att vi skulle gå till ett närliggande firande för att sedan gå hem till oss och äta och spela lite spel.
 
 
Max hade the time of his life. Det där med dans runt stången var kanske inte riktigt hans grej, men att springa omkring bland alla människor var tydligen roligt. I synnerhet att försökte sno en boll som några andra barn och deras föräldrar lekte med. Som han sprang efter den där bollen.
 
 
 
Jag älskar Bezzerwizzer! Vi spelade tre omgångar, varav jag vann en och Alex två. Han blev odräglig efter det, och då bytte vi ut spelandet mot att äta jordgubbar med vispad grädde istället. Betydligt trevligare.
 
 
 
Max tycker om jordgubbar, men ratade grädden. Hans morsa tryckte däremot i sig ett rejält gräddlass. Är det Midsommar så är det, och då ska man passa på.
 

KOMMENTARER:

  • Sari säger:
    2017-06-24 | 09:45:16
    Bloggadress: http://rodeo.blogg.se

    Härliga bilder :-) Hoppas att ni får en fin midsommardag!

    Svar: Tack detsamma :-)!
    Helena

  • Alice Lindström säger:
    2017-06-24 | 15:09:54
    Bloggadress: http://bilderbyalice.blogg.se/

    Vilka härliga bilder!

Kommentera inlägget här: