Handen på hjärtat

Mariefred

Kategori: Resor, Vardag

 
Idag klämde vi in oss i bilen och styrde färden mot Mariefred. Jag har varit där tidigare, men för Alex var det första gången han var där "på riktigt". Vi var där för ett antal år sedan och åt middag för att fira mina farföräldrars sextioåriga bröllopsdag, men då såg vi inte så mycket mer än restaurangen och Gripsholms slott på avstånd. Alex har inte sett så mycket av Sverige överhuvudtaget, så nu är det verkligen dags att visa upp det här landet för honom.
 
Vi åt varsin hamburgare på värdshuset, medans Max petade i sig lite pommes frites och majs. Sedan tog vi en promenad runt i stan och hamnade till slut vid slottet. Jag älskar ju gamla slott, och just Gripsholms slott är väldigt vackert med sina torn. Det hade varit roligt att gå in i slottet också, men det får bli en annan gång när Max är lite äldre och man inte drar runt på en barnvagn.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi avslutade med varsin glass nere vid hamnen. För ingen utflykt är komplett utan en glass. Helst kulglass, men mjukglass funkar också. Jag var dock fortfarande så mätt efter lunchen att jag inte fick i mig hel glassen. Sånt jädra slöseri, men vad ska man göra.
 
Har man en dag över utan något att göra kan jag varmt rekommendera ett besök i Mariefred. Det är inte en stor stad, utan väldigt mysig med fina hus och mycket vatten. Befinner du dig i Stockholm kan du till och med ta en båt dit. Eller ja, ett ångfartyg. Så gillar du att tuffa fram på vattnet under några timmar kanske det kan vara något.
 
 
 
Kommentera inlägget här: