Handen på hjärtat

Uteritt

Kategori: Träning, Vardag

 
Efter ett par månaders sommaruppehåll, när hästarna har varit på bete, har ridningen äntligen startat igång igen. Jag rider ju lektion på ridskola varje lördag, och har så gjort sedan jag var liten.
 
Efter ett så pass långt uppehåll brukar de första passen vara lite lugnare. Det blir en mjukstart för både häst och ryttare, och inte mig emot. Min kondis är på noll och jag har gått upp några kilon under sommaren, så det hade varit vansinnigt jobbigt att fortsätta där vi slutade i juni. Och i dag stod uteritt på schemat, vilket passade bra då det var härligt väder.
 
Vi red upp till den gamla campingen, som numera är en stor äng med ett stort träd i ena änden, och runt den går en grusväg som påminner om en ovalbana. Där fick vi rida runt fritt två och två. Hästarna var pigga och alerta, och när vi bestämde oss för att galoppera blev min häst väldigt glad och bockade lite. Det upprepade han vid varje galoppfattning (och även om jag inte gjorde någon galoppfattning utan bara släppte efter på tygeln och på så sätt tillät honom att gå upp i galopp), och jag är glad att jag lyckades sitta kvar. Men jag klandrar honom inte för det, han var ju bara glad över att få springa fort.
 
 
 
Kommentera inlägget här: