Handen på hjärtat

Knytismiddag

Kategori: Vardag, Ätbart

Några av Alex gamla KTH- vänner och vi har under en tid kört middagar hos varandra en gång i månaden. Vi är fyra par, där ett par ansvarar för att fixa en fördrink, ett par för förrätt, ett par för varmrätt och ett par för dessert. Av förklarliga skäl (att vi har fått barn) har jag och Alex inte deltagit på rätt länge, men idag fixade vi barnvakt och styrde stegen mot Reimersholme där Cecilia och Fredrik bor.
 
Efter att jag gav ett förslag på en löjromsförrätt som tokdissades av Alex stod vi igår kväll fortfarande helt utan förslag på vad vi skulle tillaga. Det där med förrätter är inte riktigt vår grej, fantasin tar typ slut i höjd med toast Skagen. Men eftersom Alex inte kom på något bättre körde vi på mitt förslag, som jag hittat hos Jessica Lagergren. Och vilken fullträff det visade sig vara!
 
 
 
Daniels fördrink bestod av creme de cassis och champagne, dekorerat med blåbär och mynta. Väldigt god. Och då har jag ändå lite svårt för alkohol som smakar svartvinbär efter en incident med svartvinbärsvin i yngre år.
 
 
Förrätten.
 
Lättsaltade lantchips, toppade med smetana, löjrom, rödläk, dill och citronsaft. Sååå gott! Kan verkligen rekommenderas. Till och med Alex som inte gillar rom tyckte att det var gott. Jag vill äta det igen. Nu.
 
 
Cecilia och Fredrik hade fixat en paj med något kött som kokat länge och massa annat. Den var tydligen krånglig att göra, men väldigt god. Så värd allt slit, om du frågar mig. Och då vet jag inte riktigt exat hur slitet har sett ut. Men det måste ha varit värt det.
 
 
Och till dessert haed Hubbe och Malin fixat pannacotta med päron och brownie. Ett bra avslut.
 
Vi kom hem lite senare än planerat, men det var för att vi hade så trevligt. Och Max låg och sov och verkar inte ha saknat oss för mycket. Så totalt sett var det en väldigt lyckad kväll. Dags att börja fundera på bra recept till nästa omgång.
 
 
Kommentera inlägget här: